Hofte/knæ-træningsforløb

8 ugers hofte/knæ-træningsforløb  med fokus på styrke, udholdenhed, balance og
stabilitet.

Målgruppe: Personer med hofte/knæ problematikker, som har behov for superviseret træning, for at genoprettet stabilitet, styrke, balance og udholdenhed i hofte/knæ.  Der vil også være fokus på aktivering/træning af de stabiliserende mave og rygmuskler (core), da de også er vigtige ift. hofte/knæproblematikker.

Indhold:

Uge 1-2: Træning af hofte/knæ med kropsvægt som belastning.

En skånsom start på forløbet, hvor der er fokus på aktivering af de dybe mave /rygmuskler, da de er med til at stabilisere hofte/knæ, samt øvelser hvor kropsvægten bruges som belastning i træningen. Derudover vil der også være fokus på balancetræning/stabilitetstræning, da dette også er en vigtig del af optræningen af hofte/knæ.

Uge3-4: Træning af hofte/knæ med elastikker.

Dette er stadig en skånsom måde at træne hofte/knæ på, men det giver mulighed for mere udfordring i træningen, idet elastikken giver modstand på øvelserne fra de ovennævnte 2 ugers træning. Udover elastik-træningen vil der også være fokus på yderligere udfordringer i form af balance og stabilitetstræning på vippebræt, balancepuder m.m.

Uge 5-6: Boldtræning.

Denne form for træning udfordrer både balance, koordination og udholdenhed, hvilket alle er vigtige komponenter at have med i optræningen af alle typer skader og svage punkter. Træningen foregår på store træningsbolde, men kan selvfølgelig alternativt udføres uden, hvis dette føles bedre.

Uge 7-8: TRX-træning.

TRX-slyngerne er en både skånsom og effektiv måde at træne kroppen på, da der trænes med kropsvægt, og dermed kan sværhedsgraden af øvelserne let tilpasses den enkelte deltages niveau,. I disse timer fokuseres der på en alsidig træning af de største muskler i kroppen, både hvad angår styrke, udholdenhed, balance og stabilitet. Til dette formål benyttes både TRX øvelser og gulvøvelser.

Opbygningen af træningsforløbet giver mulighed for at stifte bekendtskab med nogle af de andre typer træning der tilbydes på klinikken, og du vil være rustet til at deltage på et af disse efterfølgende, hvis dette ønskes.

Der er løbende opstart på holdet, da et lille hold på max. 4 personer giver mulighed for at differentiere træningen, således at der trænes på forskelligt niveau.

Forudsætning for deltagelse: Holdet henvender sig til personer på alle niveauer. Det vil være en fordel, hvis du kan komme op/ned fra gulv uden hjælp.

Max. 4 deltagere på holdet.

Hvis du ikke i forvejen er/har været patient hos mig, kan det anbefales at få foretaget en fysioterapeutisk undersøgelsen inden holdopstart, så har jeg et bedre udgangspunkt for at kunne målrette øvelserne til lige netop dine svage områder, samt udforme og skræddersy et hjemmetræningsprogram til dig, indeholdende et udsnit, af de øvelser der trænes på holdet.

Tidspunkt:
Tirsdag kl 11.00-12.00

Kontakt mig, hvis du ønsker at prøve dette hold, der er mulighed for en gratis prøvetime.

Pris: Pris: 120,- pr. lektion, ved medlemskab af sygesikring Danmark ydes der et tilskud på 50 % af udgiften, dog max 59,- pr lektion.